Mijn gedachten over voedselallergie

Mijn gedachten over voedselallergie

Voedselallergieën of -overgevoeligheden zijn op te lossen, maar de spijsvertering moet dan wel rust krijgen van het allergeen. Het lijkt me een goed moment om mijn gedachten over voedselallergie en anafylactische shock te delen.

Wat is een voedselallergie?

In mijn encyclopedie Future Health Now deel ik informatie die ik relevant vind om beter te begrijpen wat voedselallergie inhoudt:

De belangrijkste voedselallergenen die door allopathische allergologen worden erkend, zijn eieren, pinda's, noten, vis, schaaldieren en aardbeien. Bij gevoelige personen produceren deze een golf van IgE-antilichamen die zich vasthechten aan mestcellen en histamine afgeven. Een kleine hoeveelheid histamine veroorzaakt weinig of geen reactie, maar een grote hoeveelheid kan leiden tot netelroos, astma of ernstige zwelling van de keel en het gezicht (anafylactische shock). Deze acute reacties zijn gelukkig eenvoudig te identificeren en de meeste mensen kunnen problematische voedingsmiddelen al op jonge leeftijd herkennen. Op de lijst van potentiële allergenen staan ook een aantal additieven, zoals bisulfieten, mononatriumglutamaat (wat veel wordt gebruikt in de Chinese keuken en ook in sojasaus zit), aspartaam, kleurstoffen en conserveringsmiddelen.

Alternatieve geneeskundigen zijn ervan overtuigd dat voedselallergieën op grotere schaal voorkomen dan alleen door een verhoogd IgE wordt aangetoond. Hoewel ze misschien niet worden gedefinieerd als voedselallergieën zoals die in de strikte zin zijn gedefinieerd door de moderne geneeskunde, kunnen mensen wel last hebben van reacties door overgevoeligheid voor bepaalde voedingsmiddelen, waardoor zij die niet kunnen eten. De discussie over het lekkende-darmsyndroom biedt een verklaring voor de opname van onverteerde voedselmoleculen in de bloedbaan, wat leidt tot allergische reacties. Deze voedselmoleculen kunnen, op de verkeerde plaats op het verkeerde moment, een ander type IgG-antilichaam opwekken.

IgG-antilichamen veroorzaken vertraagde reacties in de vorm van antigeen-antilichaamcomplexen die door de bloedbaan reizen en zich overal in het lichaam kunnen nestelen, wat kan leiden tot een groot aantal symptomen, van hoofdpijn tot diarree.

Wat kan ik doen om voedselallergieën te verlichten?

Ik stel een drieledige aanpak voor om uw gevoeligheid voor bepaalde voedingsstoffen te verminderen:

  1. Elimineren
  2. Testen
  3. Ontgiften

Elimineren

Wanneer u allergenen uit uw dieet verwijdert, krijgen uw organen en uw spijsvertering de kans om te herstellen en te rusten. Daarnaast zullen ontstekingen en andere reacties op allergenen in de loop van de tijd verdwijnen. Ik raad u dan ook aan om deze voedingsmiddelen minimaal twee weken niet in uw dieet op te nemen (gebruik een voedingsdagboek om antwoord te geven op de vraag of u bepaalde voeding voor langere tijd wilt of moet schrappen):

  • Bewerkt, gekleurd en synthetisch voedsel
  • Suiker
  • Zuivelproducten (met uitzondering van hoogwaardige kefir of yoghurt, indien beschikbaar)
  • Gluten
  • Gefrituurd voedsel

In uw voedingsdagboek kunt u opschrijven hoe u zich voelt als u bepaalde voedingsmiddelen overslaat. Voelt u zich beter zonder een bepaald voedsel, overweeg dan om dit definitief uit uw dieet te elimineren.

Voorbeeld van een eliminatiedieet

Een eliminatiedieet van twee weken moet de volgende hoogwaardige biologische, seizoensgebonden en lokale voedingsmiddelen bevatten:

  • Eiwit (eieren, kip, vis, lam)
  • Zetmeelvrije groenten (zoveel bladgroenten als u kunt eten)
  • Amandelen (amandelmelk en bloem)
  • Kokosolie (kokosmelk en bloem)
  • Kefir of yoghurt (maximaal 1 kopje per dag)
  • Botten- en groentebouillon

Testen

Natuurlijk zou ik u nooit vertellen dat u bepaalde voeding moet eten als u hierdoor een allergische reactie krijgt. Wilt u weten of u bepaalde voedingsmiddelen weer aan uw dieet kunt toevoegen, dan stelt onze voedingsdeskundige voor om 1/2 kopje pompoen of zoete aardappelen aan uw menu toe te voegen op maandag en dinsdag van week drie. Observeer hoe u zich hierna voelt en noteer dit in uw dagboek. Voeg dan op woensdag en donderdag, in plaats van pompoen of zoete aardappelen, een half kopje quinoa of een andere complexe koolhydraat toe aan uw menu. Noteer weer hoe u zich voelt. U kunt elke 48 uur bepaalde voeding testen. Noteer altijd waar u zich goed bij voelt en waarbij niet.

U kunt dit met elk voedingsmiddel doen om een basismenu voor uzelf te creëren. Omdat ik een groot voorstander ben van gezond eten, wil ik u aanmoedigen om verschillende soorten groenten, noten, zaden, lactosevrije kazen, complexe koolhydraten van hoge kwaliteit (als u die eet) en gezonde vetten aan uw dieet toe te voegen. Vermijd voedinsstoffen die veelvoorkomende allergenen bevatten.

Ontgiften

Sommige mensen krijgen last van griepachtige symptomen wanneer zij hun dieet verbeteren. Om die symptomen te verlichten, heb ik een ontgiftende detoxdrank ontwikkeld. Dit is wat ik dagelijks zelf gebruik:

  • 2-6 theelepels vloeibaar bentoniet
  • 2-6 theelepels fijn psylliumpoeder
  • 5ml Pico Silver™
  • 2 dl gedemineraliseerd water

Daarna drink ik een detoxoplossing van 3 dl water met een snufje zeezout.

Ik drink dit drankje 's ochtends op een lege maag en wacht 30-60 minuten voordat ik ga eten. Indien nodig kunt u dit 's avonds nog een keer doen voordat u naar bed gaat.

Aloha,
Dr. Carolyn Dean

Let op!
Deze pagina's zijn alleen ter informatie en mogen niet gebruikt worden als vervanging voor medisch advies.
Categorie

Snelkoppelingen
Disclaimer
We behandelen, diagnosticeren, genezen of proberen aandoeningen niet te voorkomen en geen enkel advies of bewering van klanten die een recensies hebben achtergelaten, suggereert op geen enkele wijze de effectiviteit van het gebruik van onze producten. De resultaten kunnen variëren. Geen enkele uitspraak op deze site is een vervanging voor medisch advies, preventie en behandeling.

Picomineral.be

ReMineralize yourself! Goed opneembare mineralen van dr. Carolyn Dean - RnA ReSet

Nieuws